Oferta poradni skierowana do przedszkoli, szkół, placówek opiekuńczo – wychowawczych, ośrodków kultury, ośrodków pomocy społecznej i innych instytucji działających w obszarze powiatu włodawskiego obowiązująca w roku szkolnym 2021/2022.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna we Włodawie jest poradnią specjalistyczną. Diagnozuje i wydaje orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidzących, słabowidzących, niepełnosprawnych ruchowo, w tym z afazją, niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym, niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu znacznym, z autyzmem, w tym Zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, jak również orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD).
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna we Włodawie decyzją Lubelskiego Kuratora Oświaty jest wpisana na listę placówek specjalistycznych, które posiadają uprawnienia do wydawania wyżej wymienionych dokumentów.
Oferta Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej we Włodawie dotyczy bezpośredniej możliwości wspierania dzieci i młodzieży na terenie poradni oraz ich rodziców i nauczycieli w realizacji zadań na terenie przedszkoli, szkół i placówek oświatowych oraz placówek pomocowych działających na rzecz dziecka i rodziny, a wymienione zadania wpisują się w kierunki Polityki Oświatowej Państwa przewidziane do realizacji w roku szkolnym 2021/2022, jak również są odpowiedzią na zapotrzebowanie środowisk szkolnych i poszczególnych grup odbiorców.
Zakres oferty:
1. Specjalistyczna diagnoza:
- dojrzałości szkolnej,
- trudności szkolnych,
- uzdolnień poznawczych,
- zaburzeń rozwojowych,
- zaburzeń mowy,
- związana z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,
- profilaktyczne – przesiewowe badanie słuchu i wzroku u dzieci od 6 roku życia,
- psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna na potrzeby orzecznictwa i pomocy psychologiczno – pedagogicznej na terenie poradni, domu rodzinnego oraz placówek oświatowych,
- obserwacja funkcjonowania dzieci i młodzieży w środowisku wychowania
i nauczania, - wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży objętych
kształceniem specjalnym, - Mobilny Zespół Konsultacyjny – konsultacje specjalistów poradni z uczniami,
rodzicami i nauczycielami na terenie placówek (według zgłoszonego zapotrzebowania), - diagnoza sytuacji wychowawczej w klasie.
2. Terapia:
- psychologiczna i socjoterapia dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi,
zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z rodzin dotkniętych problemem
alkoholowym i przemocą domową, - logopedyczna, w tym, m.in. indywidualne i grupowe zajęcia terapii logopedycznej dla
dzieci z różnymi rodzajami zaburzeń mowy oraz grupowe warsztaty logorytmiczne dla
przedszkolaków, - zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
- inne zajęcia o charakterze terapeutycznym:
- indywidualne i grupowe zajęcia ogólnorozwojowe stymulujące rozwój
poznawczy, percepcyjny i społeczny, - zajęcia dla dzieci z rozpoznaną dysleksją rozwojową,
- dla dzieci i młodzieży ujawniającej trudności w zachowaniu, w tym
z tendencją do uzależnień - indywidualne i grupowe zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno –
społeczne, - Trening Zastępowania Agresji, w tym: trening umiejętności prospołecznych,
trening kontroli złości, trening wnioskowania moralnego i wartościowania, - zajęcia EEG – Biofeedback,
- trening twórczości - zajęcia rozwijające kreatywność,
- zajęcia dla dzieci nieśmiałych.
- wparcie terapeutyczne rodzin - porady i konsultacje,
- warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców.
3. Zajęcia rozwijające:
- kompetencje kluczowe, w tym: samodzielność, kreatywność, innowacyjność,
przedsiębiorczość, - treningi twórczego myślenia dla dzieci i młodzieży,
- warsztaty uczenia się i szybkiego zapamiętywania,
- związane z trudnościami adaptacyjnymi,
- wychowanie do wartości (odpowiedzialności, szacunku, tolerancji itp.),
- zajęcia grupowe aktywizujące do wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
4. Zajęcia z zakresu profilaktyki:
- uzależnień,
- bezpiecznego i celowego wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych,
- ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
5. Mediacje:
- rodzinne,
- szkolne,
- rówieśnicze.
6. Porady i konsultacje indywidualne w ramach bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniom, rodzicom i nauczycielom.
7. Specjalistyczne działania w trybie interwencyjnym.
8. Sieć wsparcia dla nauczycieli i pracowników oświaty.
9. Inne formy wspierania działalności przedszkoli, szkół, placówek opiekuńczo – wychowawczych, ośrodków oraz placówek pomocowych działających na rzecz dziecka i rodziny, zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem.
Z uwagi na możliwość wystąpienia sytuacji, gdy zapotrzebowanie poszczególnych szkół/placówek/instytucji będzie przekraczać opisany powyżej zakres, proponuje się indywidualny kontakt osoby odpowiedzialnej za organizację zapotrzebowania z dyrektorem poradni.
Dodatkowo w związku ze zmianami wprowadzonymi w zapisach prawa oświatowego i licznymi wątpliwościami dotyczącymi wydawania orzeczeń i opinii, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna we Włodawie uruchomiła adres poczty elektronicznej
KORZYSTANIE Z USŁUG PORADNI JEST DOBROWOLNE I BEZPŁATNE.
Zapraszamy !!!