Przegląd najnowszych informacji

Poradnii Psychologiczno - Pedagogicznej we Włodawie

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - komentarz ekspercki

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - komentarz ekspercki*

Dostęp:  https://www.umcs.pl/pl/komentarze-eksperckie,22097,swiatowy-dzien-swiadomosci-autyzmu-komentarz-ekspertki,130069.chtm

*Dr hab. Anna Prokopiak – pedagog specjalny, adiunkt w Katedrze Psychopedagogiki Specjalnej i Socjopedagogiki Specjalnej UMCS, prezes zarządu Fundacji Alpha oraz Fundacji Abecadło pracujących  na rzecz środowiska osób ze spektrum autyzmu.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - komentarz ekspertki

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony w 2008 r.

Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu gov
 
 

Dzień Świadomości Autyzmu

Autyzm jest zaburzeniem rozwoju związanym z nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego. Przy odpowiednich metodach terapeutycznych można zmniejszyć jego nasilenie. Jeszcze niedawno uważano, że autyzm dotyczy głównie chłopców – był diagnozowany u nich niemal cztery razy częściej niż u dziewcząt. Stąd też symbolicznym kolorem autyzmu stał się niebieski. Najnowsze badania pokazują jednak, że autyzm w takim samym stopniu dotyka mężczyzn, jak i kobiet.

Polska na niebiesko i różowo

W Światowym Dniu Świadomości Autyzmu wiele budynków zostanie podświetlonych na niebiesko i różowo. To wyraz solidarności z osobami z autyzmem i ich rodzinami. Kolory te symbolizują fakt, że autyzm dotyka zarówno kobiet, jak i mężczyzn.  

Celem akcji jest zwiększenie świadomości społecznej na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na potrzebę większej empatii i tolerancji dla odmiennych możliwości i potrzeb osób ze spektrum autyzmu. Kampania przyczynia się również do kształtowania właściwych postaw prospołecznych oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.

21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa

Choć większości ten dzień kojarzy się z pierwszym dniem wiosny, jest to także dzień zwrócenia szczególnej uwagi na potrzeby osób z zespołem Downa.

 

 

Kampania Państwowej Komisji ds. Pedofilii „#Rozmawiaj#Reaguj”...

 

Dziecko nigdy nie jest winne wykorzystania seksualnego, zawsze 100 proc. odpowiedzialności jest po stronie sprawcy. Winny jest sprawca, ale także każdy, kto wie, ale nie reaguje. Aby zwiększyć świadomość wśród rodziców i opiekunów, Państwowa Komisji ds. Pedofilii zainicjowała kolejną odsłonę kampanii społecznej „#RozmawiajReaguj”.

Urzędy centralne i jednostki samorządu terytorialnego otrzymały cyfrowe wersje plakatów kampanii #RozmawiajReaguj”. Za ich pośrednictwem trafią do podległych im jednostek, tak aby jak najwięcej osób uwrażliwić na krzywdzenie seksualnie dzieci.

To kolejne działanie Państwowej Komisji w ramach kampanii społecznej #RozmawiajReaguj”. W grudniu 2022 r. w największych polskich miastach zawisło kilkaset ogromnych bilbordów billboardów, które miały na celu zwrócenie uwagi dorosłych odbiorców na krzywdzę wykorzystywanych seksualnie dzieci. Był to pierwszy etap kampanii.

PKDP chce, żeby kampania zaistniała w świadomości społecznej i była początkiem głośnej debaty o sytuacji i potrzebach małoletnich pokrzywdzonych przemocą seksualną. Chce poruszyć serca i umysły jej odbiorców, skłonić do refleksji na temat tego, że tak przejmujące doświadczenie jest udziałem wielu dzieci. Obojętność, lekceważenie tego problemu czy podzielanie fałszywych, stereotypowych przekonań przyczynia się do zwiększenia skali problemu.

Bezpieczne, wolne od przemocy seksualnej dzieciństwo możliwe jest tylko wśród odpowiedzialnych, uważnych i wrażliwych dorosłych. Dlatego bądźmy uważni, chrońmy
i wspierajmy nasze dzieci!

Materiały i informacje są dostępne na stronie: https://pkdp.gov.pl/nie-wybaczysz-sobie/

 

Superwizja – daj sobie prawo do rozwoju. Komentarz ekspercki*

 

*dr hab. Agnieszka Lewicka-Zelent, prof. uczelni z Katedry Pedagogiki Resocjalizacyjnej UMCS, prodziekan ds. jakości kształcenia na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie.

W ostatnich latach w wielu miejscach pracy (ale nie tylko) coraz popularniejsze stają się superwizje. Spotkania z superwizorem wnoszą wiele dobrego, często są szansą na rozwiązanie nurtujących problemów. Na czym polega superwizja? Jakie przynosi korzyści –
z perspektywy naukowca, wykładowcy akademickiego? Te i inne zagadnienia porusza dr hab. Agnieszka Lewicka-Zelent, prof. uczelni z Katedry Pedagogiki Resocjalizacyjnej UMCS, prodziekan ds. jakości kształcenia na Wydziale Pedagogiki i Psychologii. Tekst powstał
 w ramach inicjatywy Centrum Prasowego UMCS pn. „Okiem eksperta”.

Superwizja – daj sobie prawo do rozwoju. Komentarz ekspercki

 

Elementarz”. Podręcznik do nauki czytania dla dzieci z Ukrainy. Pierwsze kroki w nauce języka polskiego.

Підручник до навчання читання для українських дітей.
Перші кроки у вивченні польської мови.

Dostęp: https://www.ore.edu.pl/2023/01/elementarz-podrecznik-do-nauki-czytania-dla-dzieci-z-ukrainy/

Elementarz to książka przeznaczona dla dzieci z Ukrainy, które rozpoczynają naukę języka polskiego. Mogą z niej korzystać zarówno nauczyciele (także logopedzi), jak i rodzice.

Edukacja włączająca - komentarz ekspercki

Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna we Włodawie

Partyzantów 17
22-200 Włodawa

tel/fax.: 82 572 12 71
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Sekretariat poradni jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00.

 

Godziny Pracy

Pracownicy Pedagogiczni:

  • Poniedziałek - od 8.00 do 17.00
  • Wtorek - od 8.00 do 17.00
  • Środa - od 8.00 do 17.00
  • Czwartek - od 8.00 do 17.00
  • Piątek - od 8.00 do 17.00