Różne oblicza trudności grafomotorycznych - komentarz ekspertki*
* Dr hab. Aneta Domagała, prof. UMCS – pracuje w Katedrze Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego na Wydziale Filologicznym UMCS.
Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym komentarzem eksperckim dr hab. Anety Domagały, prof. Uczelni z Katedry Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS, która przybliża nam różne oblicza trudności grafomotorycznych i ich konsekwencje. Tekst powstał w ramach inicjatywy Centrum Prasowego UMCS pn. „Okiem eksperta”.
Mediator szkolny w Lubelskim Kuratorium Oświaty.
Dostęp: https://kuratorium.lublin.pl/?akc=akt&op=szcz&id=13163
W Lubelskim Kuratorium Oświaty zostało utworzone stanowisko mediatora szkolnego, na które od dnia 1 lutego 2024 roku powołana została Pani Marzenna Grzeszczyk, starszy wizytator Wydziału Pragmatyki Zawodowej i Analiz, mediator dyplomowany;
e-mail:
tel. 81 53 85 204
Z prośbą o pomoc i wsparcie dotyczące sytuacji konfliktowych oraz mediacji można się kontaktować codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 – 15.30
Zobacz więcej:
Rzecznik Praw Uczniów Województwa Lubelskiego
Rzecznik Praw Uczniów Województwa Lubelskiego stoi na straży praw uczniów szkół i placówek objętych nadzorem pedagogicznym Lubelskiego Kuratora Oświaty.
Od 4 stycznia 2024 r. obowiązki Rzecznika Praw Uczniów Województwa Lubelskiego pełni Pani Renata Olszewska, starszy wizytator Wydziału Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Kuratorium Oświaty w Lublinie;
e-mail:
tel. 81 53 85 283
Do zadań Rzecznika należy w szczególności:
1) dbanie o przestrzeganie praw ucznia w procesie nauczania realizowanym w szkołach
i placówkach,
2) wsparcie uczniów i ich rodziców w zakresie spraw dotyczących przestrzegania praw uczniów w szkole,
3) koordynowanie działań szkolnych rzeczników praw ucznia funkcjonujących w szkołach
i placówkach podlegających nadzorowi pedagogicznemu,
4) rozpoznawanie indywidualnych spraw uczniów w przedmiocie naruszeń ich praw,
5) analiza postanowień statutów szkół i placówek objętych nadzorem pedagogicznym
w zakresie przestrzegania praw uczniów w szkole.
Dostęp: https://kuratorium.lublin.pl/?m=55&ms=292
Zobacz więcej:
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI)
O DBI
Dostęp: https://www.saferinternet.pl/
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) ustanowiony został z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 roku. Świętowany jest na całym świecie. Z pełną listą zaangażowanych państw i instytucji oraz podjętymi przez nie działaniami zapoznać się można na stronie www.saferinternetday.org.
Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 roku jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Digital Europe”. Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange.
DBI ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajamianie rodziców, nauczycieli
i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu.
Dzień Bezpiecznego Internetu 2024 przypada na 6 lutego, ale jego obchody
w formie realizowanych w całej Polsce lokalnych inicjatyw edukacyjnych są zaplanowane aż do końca marca 2024.
6 lutego odbędzie się Gala DBI 2024 – dostępna zarówno stacjonarnie (Warszawa), jak i online. Zainteresowane osoby będą miały możliwość zapoznania się z planami na DBI 2024 oraz ciekawymi wystąpieniami eksperckimi i programem artystycznym.
Nauczyciele i inni profesjonaliści zaangażowani w DBI będą mogli również poszerzyć swoją wiedzę w zakresie profilaktyki zagrożeń online i edukacji cyfrowej w ramach szeregu webinarów DBI.
Jak co roku organizatorzy DBI zachęcają szkoły, organizacje pozarządowe, firmy
i osoby prywatne do zaangażowania poprzez organizację lokalnych inicjatyw DBI (ZOBACZ MAPĘ INICJATYW) (m.in. zajęć edukacyjnych, happeningów, kampanii informacyjnych, konkursów) i zgłaszania ich do końca marca 2024 r. za pomocą elektronicznego formularza na stronie DBI.pl.
W organizacji lokalnych inicjatyw pomocne będą konspekty lekcji i inne materiały edukacyjne opracowane przez FDDS i NASK (MATERIAŁY EDUKACYJNE DOSTĘPNE TUTAJ).
Zaangażowanie w DBI 2024 możliwe będzie też poprzez zaproszenie uczniów do udziału w lekcjach DBI prowadzonych online przez organizatorów i partnerów DBI od 6 lutego do końca marca 2024.
Lokalni organizatorzy DBI będą mogli wziąć udział w konkursie na najciekawszą inicjatywę DBI 2024. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody ufundowane przez partnerów akcji.
Każda instytucja/osoba, która zarejestrowała inicjatywę DBI na stronie DBI.pl będzie miała możliwość wygenerowania elektronicznego zaświadczenia o udziale w DBI 2024 (FORMULARZ JUŻ WKRÓTCE).
Zobacz więcej
https://www.saferinternet.pl/dbi/o-dbi.html
Głos wiele o nas mówi - komentarz ekspertki*
* Dr Marta Wysocka – adiunkt w Katedrze Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS w Lublinie.
Co głos mówi o nas samych? Jakie jego cechy są preferowane, a jakie wręcz przeciwnie – uznawane za niepożądane? Zapraszamy do zapoznania się z komentarzem eksperckim dotyczącym głosu, jego cech i pracy nad nim. Tekst przygotowała dr Marta Wysocka z Katedry Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. Artykuł powstał
w ramach cyklu „Okiem eksperta” realizowanego przez Centrum Prasowe naszej Uczelni.
fot. Freepic